KISS FM. Історія створення кращої танцювальної радіостанції України
Мабуть всі знають, про кращу танцювальну радіостанцію України – Kiss FM. Так от, 14 листопада в Києві відбудеться масштабний фестиаль на честь святкування 12 річчя радіостанції електронної музики №1 в Україні, в концерт-холі Stereo Plaza. Лайн-ап складають одні з кращих закордонних і вітчизняних артистів: дует Cosmic Gate, Richard Durand, Bobina, Omnia, а також Anna Lee, IRA ‘, Dart Rayne & Yura Moonlight. Напередодні святкування наш портал вирішив нагадати вам історію створення найпопулярнішої радіостанції в Україні.
З чого все почалось
Kiss FM – найбільша радіостанція в Європі. Її слухають мільйони людей не лише в Україні, але і в США. Завдяки Kiss FM багато слухачів дізналися про такий феномен як “танцювальна музика”, вперше відвідали масштабні фестивалі, стали завзятими клаберами та популярними діджеями. До появи Kiss FM фаворитами українскього радіо були Софія Ротару, Комбінація, Іванушки та інші поп-феномени. На противагу їм в світі давно процвітало так зване радіо піратство: коли підпільні ентузіасти проривались в радіоефір, транслювали іншу музику і швидко згорталися на не визначений час. Вони були такими собі невловимими музичними месниками, які заради музики готові були ризикувати своєю свободою. На початку нульових успішний “радіошник” Антон Цеслик, надихнувшись романтикою радіо-піратсва, вирішив, що Україні тут і зараз потрібно заговорити новою мовою, яка мала горду назву “танцювальна”. Антон запропонував партнерам новий, на той час фантастичний, формат – танцювальне радіо. Ви тільки уявіть: в Києві, а в інших містах тим більше, в клубах грала поп-музика, підлітки купували журнали сумнівного змісту і слухали, в кращому випадку, хардкор. І на фоні цієї затяжної музчиної кризи, пропозицію Антона сприйняли дуже обережно. У свій перший ефір нова українська станція Kiss FM вийшла 1 квітня 2002 р. Київ, Одеса, Миколаїв і Дніпропетровськ стали першими містами, в яких почала мовлення станція. З самого початку на ній звучав перевірений матеріал: Елтон Джон, Джордж Майкл, Тіна Тьорнер.
Антон Цеслік: «ми запустили в ефір – лиш би щось грало, а я поки думав над тим, якою повинна бути “денс” радіостанція. Тобто, пів року в мене пішло на підготовку того Kiss FM, яким ви його знаєте зараз. І от в листопаді 2002 р. я запустив денс-станцію. Спочатку я обережно підходив до подачі матеріалу, побоюючись, що люди можуть неадекватно відреагувати на повністю новий радіоформат. Так, на станції грали Руки Вверх , потім раз – і щось жорсткіше, потім знову – попса-попса-попса, а за нею, наприклад, транс.”
Іншими словами, в радіоефірі раптом з’явилась інша музика, яка давала свобоу вибору – ще вчора у вас був поп і нічого більше, а уже сьогодні ви можете слухати танцювальну музику. Через якийсь час Антон зрозумів, що людям уже не хочеться слухати Руки Вверх, тому вони поступово зникли з ефіру. Але була і інша проблема: як знайти радіоведучих, які: а) люблять танцювальну музику; б) давно поставили голос і відчувають себе природньо в прямому ефірі. Так, перша команда на радіо не могла відрізнити Тіесто від Арміна, та і танцювальна музика була для них далека. Відповідно, вони і не могли вести за собою аудиторію.
“Я вирішив проблему наступним чином. В той час в мене були інші радіостанції, а, відповідно, і база голосів. Я прослухав демо, зв’язався з хлопцями (а на той час “золоті голоси” знаходилися переважно в регіонах) – і сформував нову команду”, – Антон Цеслік.
Музика
Напевно, найголовніше питання, яке хвилює читача: звідки бралась музика, а також, хто займавсяв її селекцією і компілюванням? На початку нульових ніякого промо не було і близько, Україну в прогресивному світі вважали Диким Заходом, а словосполучення “відомий український діджей” було каламбуром. Музику постачав інтернет – потужний канал, де можна було знайти різноманітний саунд. Антон присвятив всього себе музиці, довгий час інтуїтивно підшукуючи необхідне звучання… Чи була на той час якісна українська музика? Кортка відповідь: “ні”. Що ж стосується актуальності та свіжості музики, таке питання взагалі не стояло. Зазвичай аудиторії було важливо, що електрона танцювальна музика звучить в денному ефірі і все. На той час діджеїв було мало, вони ще не грали активно на корпоративах, їх не впізнавали на вулиці і т.д. Не дивлячись на це, уже тоді багато з них крутили носом, коли їм пропонували зробити радіошоу. “Це нова станція, ми не знаємо, ми не впевненні”, – говорили DJ Ice і Vlad MFK, у яких на той час було своє радіошоу на Хіт ФМ. Але були і виключення з правил. Так Антон був знайомий з Євгенієм Євтуховим ака Sender, який активно цікавився електронно-танцювальною культурою і готовий був з вогнем в очах проявити себе – показати всім на що здатен. Антон повірив в Sender’а, подарувавши йому унікальний шанс – вести одне із перших авторських діджейських шоу на KissFM. Приблизно у 2002-2003 році відбувся наступний діалог (скорочено):
Антон Цеслік: “Женя, є можливість робити своє шоу на Kiss FM”.
DJ Sender: “а скільки годин буде його тривалість?”.
Антон: “А скільки ти потягнеш? Можеш хоч 10 годин на день!”
DJ Sender: “Давай чотири”
Антон: “Це не реально!”
DJ Sender: “Реально”. .
І щодня дня Женя видавав чотирьох годинні мікси. За рахунок цього він і розкрутився. “Його програма була скрізь: “Бомба-Бомба”, “Сендер-Сендер”, – згадує Антон. І поки столичні діджеї вважали себе крутими і перевіреними часом (!), Київ поступово підкорював простий хлопець з Дніпра. Він ніде не грав, але його ім’я було відоме ледь не кожній собаці. На питання прокоментувати фразу Sender’a з інтерв’ю журналу «Статус»: «ідея створення в Україні радіостанції, яка спеціалізується лише на танцювальній музиці належить мені”, Антоні Цеслік відповів, що цього року під Казантипом валявся пяний мужик і кричав: “я придумав Казантип!”.
А от як Сендеру вдавалось щодня наповнювати ефір Kiss FM, ми вирішили дізнатися в нього. “На момент запуску радіошоу в мене було готово близько сотні годинних міксів, які і звучали в перших випусках. Всі вони були різних форматів, що дозволяло втискувати їх в ці 4 години від більш легких до більш важких. Сам же тоді і купував багато вінілу і, звісно ж, остані хіти качав в інтернеті. Пам’ятаю, що на момент запису в мене була всього одна вертушка піонер і 2 технікса. Пізніше ситуація змінилась. І прекрасно пам’ятаю мій перший виступ в Києві на івенті Kiss FM».
Перший виступ DJ Sender в Києві на 5 дні народжені Kiss Fm
Що дало KISS FM танцювальній культурі України?
Програмний директор станції Олексій Смєхов: «KissFM легалізував масові танці. Це, напевно, головна заслуга всієї команди, тих, хто працював і тих, хто працює зараз. KissFM показав і доказав, що в Україні можуть бути хороші рейви і вечірки, якісні діджеї і ритм життя вище 125 BPM. Kiss FM вивів танці на повітря, дав їм життя. Так, багато естетів зараз почнуть доказувати, що Kiss – це попса, Kiss – це не серйозно, мовляв, справжні танці повинні бути в андеграунді, для обмеженої кількості людей, але там де є обмеження – немає розвитку , а ми саме розвили в слухачів любов та інтерес до електронної музики”. Іншими словами: KissFM зробив недоступне доступним. Одна з головних відмінностей KissFM від інших станцій – націленність на створення повноцінного лайфстайлового радіо, яке б не обмежувалось прослуховуванням в машині і на роботу, а “проживалось”. Саме тому, коли легендарний клуб Ultra (Київ) запропонував провести спільну акцію, Kiss FM в буквальному сенсі “вивів людей на вулицю”… Насправді голос для слухача і є радіо. На ньому будується культура, дух і атмосфера притаманні, в нашому випадку – Kiss FM. Саме тому, за словами Artem Neba, ведучим не зможе стати сіра миша, яка не любить працювати. Хочеш працювати на радіо? Будь працелюбним, харизматичним, не просто володій язиком, а вмій правильно і розумно говорити. Більше того, вважає Артем, кожен майбутній ведучий повинен знати українську мову.
Складно будувати повноцінне танцювальне радіо без належної команди ведчих, які чудово розбираються в стилях, персоналіях і особливостях електронно-танцювальної культури, мають добре поставлений голос, а також радійни досвід. Можна лише здогадуватися через що вдалось пройти Kiss FM на шляху до компетентного, експертного і впливового національного “голосу”.
Текст взято з порталу Top.Dj