Jan Blomqvist: як я граю лайв
Бездоганна подорож Jan Blomqvist мрійливою електронікою та грувово-енергійні треки, на написання яких надинуло техно, дали можливість колективу виступити на чималій кількості великих фестивалів та у відомих клубах по всій планеті, за відносно не великий проміжок часу. У бас-лініях і мелодіях, що ідеально взаємодіють між собою, простежується більш класична структура треків а лайв шоу дозволяють йому досліджувати нескінченні звуки електронної музики.
Журнал DjMag поспілкувався з фронтменом колективу, щоб дізнатися більше про його епічні живі виступи, як працює сетап, і його натхнення, коли він потрапляє на сцену.
Чому ви вирішили грати саме лайв а не діджей-сет?
Мені завжди чогось не вистачало у клубах. Мені завжди подобались електронні вібрації, але з часом це звучаннястало для мене одноманітним. Тоді я почав думати про те, як це покращити, щоб змінити почуття на танцполі. Я подумав, що було б дуже цікаво поєднати два моїх улюблених жанри: діп хаус або електронніку з брит-попом і рок-н-рольним лайвом. Як тільки ця ідея виникла в моїй голові, я відразу ж почав працювати над цим. Я був упевненим, що це буде чимось надзвичайним для мене і принесе мені дуже багато задоволення.
Що стало для вас найбільшим викликом, коли ти продумував лайв шоу?
MIDI система! Дуже не просто запрограмувати виступ так, щоб він працював на 100%, так як ви того хочете. Усіма нашими аналоговими інструментми можна керувати тільки за допомогою 30- чи 40-річної технології MIDI. Ми витратили дуже багато часу на те щоб все з’єднати разом.
Також, на початку великою проблемою було правильне налаштування мікрофону. Зазвичай, на великій лайв сцені більш-менш тихо, тому легше працювати з мікрофоном, але в клубах, за пультом, настільки гучно, що під час використання мікрофону не можливо уникнути жахливого шумового фідбеку. Тому ми почали працювати з вушним монітором, а також розробили власну техніку для вимкнення і ввімкнення мікрофону за допомогою MIDI-контролера. Тому, коли я не співаю, мікрофонний канал автоматично закривається правою рукою, яка завжди керує фейдером.
З чого складається ваш сетап?
Для туру, який у нас зараз триває, ми використовуємо чимало інструментів. Christian грає на ударній установці, Felix на клавішах – у нас є кілька синтезаторів на сцені: [DSI] Prophet-6, [Moog] Sub 37, Little Phatty і два Minitaurs. Всі наші синтезатори поєднані в унікальну установку, вони спрацьовують за допомогою MIDI інтерфейсу або безпосередньо клавіш, ми їх трохи змінили в автоматизації і на програмному рівні. Центром керування всього є мій ноутбук з Ableton Live з дуже складним сеансом. Для підключення всі інструментів у нас є звукові карти RME і UAD, також MIDI інтерфейси і велика кількість кабелів.
Є щось щоб ти хотів змінити у вашому сетапі?
Якби це було можливо, я б позбувся комп’ютерів. Не завжди, але для деяких завдань було б добре мати всього лише хорошу аналогову консоль. Але в нас багато перельотів, тому з обладнанням ми обмежені. Хороший інструмент зазвичай займає багато місця і це доволі не зручно.
Зараз з’являється все більше лайв артистів та різноманітних технологій для них. Що, на вашу думку, що стоїть за нинішнім інтенсивним розвитком живої електронної музики?
В електронній музиці завжди тонка грань між тим, щоб бути артистим або технічним гіком. Електронна музика залежить від компаній, які створюють для неї технології. І коли з’являється новий інструмент, нова технологія, всі хочуть поскоріше нею оволодіти і вразити своїх фанів чимось новим.
Артистам потрібні нове звучання та нові ідеї, зокрема про те, як створювати музику, як розвивати свій продакшен, адже електронна музика весь час змінюється так, як ніякий інший жанр. Але артисти ніколи не будуть задоволені новим продуктом, вони завжди знайдуть на що скаржитись. Але і технологічні компанії завжди потребують креативних артистів, щоб продемонструвати світові можливості своїх продуктів.
Чи існують якісь обмеження коли граєш лайв?
Я думаю тут не має обмежень. Грати вживу з інструментами це завжди набагато надихаюче ніж працювати з комп’ютером. Інструмент може навіть стати ідеальним дзеркалом вашого розуму. Мені здається, що комп’ютер більше схожий на бібліотеку вашого мозку. Для нас, як гурту, все триває довше, ми троє працюємо як одне ціле. Ми повинні збиратися в одному місці, проводити репетиції, на що нам потрібно багато часу.
На вашу думку, публіка відчуває чи оцінює ваш лайв, те, що ви робите на сцені?
Так, однозначно. Спершу багато людей навіть не розуміли що я граю лайвом, вони називали мене діджеєм. Також мене часто запитували, що за треки я грав і вони думали, що я жартую над ними кажучи, що це все мій власний продакшен. Зараз уже всі знають, що я не діджей і граю лише свій матеріал. Люди приходять на мої шоу, щоб почути саме мої треки. Це навіть схоже на концерт поп-виконавця. Люди точно знають, що вони отримають і, навіть, чекають на свої улюблені треки.
Також я вважаю, що виступ лайвом дає найбільше емоцій танцполу – це більш особисте, унікальне і щоразу неповторне шоу.
Щоб ти порадив продюсерам які планують власний лайв?
Зробіть це! Будьте терплячі, довіряйте собі, витратьте кілька років на практику. Це довга подорож, але це зрештою зробить вас дуже щасливими.
Межі лайву розмиваються – можна поєднати діджей сет з ударною установкою, або скласти сетап для виступу лише з аналогових інструментів. Що, на твою думку, буде наступним в еволюції виступів у клубах?
Я дуже вірю, що все це буде розвиватися ще більше протягом наступних кількох років. Сподіваюсь, що з’явиться ще більше нового обладнання, яке полегшить нам виступи.
За останні кілька років електронна музична культура настільки швидко зросла, що ми вже можемо назвати її поп-музикою. Звичайно, я знаю, що багато людей вважають за краще зберегти її в приємній та затишній андеграундній сцені, але з реалістичної точки зору – цього не станеться. Клубна сцена уже приїхала в світ поп-культури. Отже, наступні кроки очевидні: надалі це все буде вже про професійні розваги. Це може здатися страшним для більшості з нас, тих кому подобається андеграун, але я хочу спробувати побачити це в більш оптимістичній перспективі, тому я зосереджуся на частинах, які мені подобаються. І те, що може бути дійсно захоплюючим у наступні роки – це лайв візуалізація і світлова система, які йдуть поруч з музикою. Отже, це буде наступний рівень для нас, для створення нового мистецтва. Не лише музика, а поєднання різних мистецьких форм – це має бути дійсно дуже цікаво.
Follow Jan Blomqvist at Facebook, Soundcloud